سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستخط آشنا

از آنجا که اقبال یار من نیست تا سنگینی نشان لیاقت و شایستگی را در دانشگاهی که یک دهه افتخار خدمت در آن را دارم بر دوش خود احساس کنم بسیار خرسندم و بر خود می بالم که همواره توفیق رفیق بنده بوده است تا در شرایط بغرنج کاری، هم پای با مسئولان ارشد دانشگاه و مدیران برای اعتلای دانشگاه قدم بردارم.

اکنون که دست به قلم برده ام تا از خود بنویسم ناتوانم. آخر از خود نگاشتن کاری بس دشوار و از توان من خارج است.

حالا که "بخت" با برخی همکاران گرانمایه یار است و همراهی اش با ما دشوار، لازم می دانم برخی دغدغه هایم را که بر دوشم سنگینی می کنند به سمع برسانم باشد که مورد توجه کارگروه محترم ویژه بررسی پرونده کارکنان قرار گیرد.

یکم: اگر چه خود بسیجی ام و به این موضوع افتخار می کنم اما آن را برای خود امتیاز نمی دانم.

دوم: از ابتدای خدمتم در دانشگاه همواره مسئولیت پذیری سرلوحه کارم بوده و هست و ابلاغیه هایی که در پرونده  اداری ام وجود دارد گواه این مطلب است.

سوم: در نگاهی اجمالی به فهرست منتخبین، افرادی به چشم می خورند که در پنجاهمین سالگرد دانشگاه نیز برگزیده شده اند که این موضوع فرصت را از دیگر همکاران سلب نموده است.

چهارم: اگرچه واژه خودارزیابی برای همگان زیبا به نظر می رسد اما امتیاز دادن به خود و اثرگذاری آن بر روی جمع امتیازات کاری عبث است.

پنجم: معیارهای موجود در فرم های طراحی شده ارزیابی با خدمات و نوع کاری که همکاران اداری در دانشگاه انجام   می دهند بعضاً همخوانی ندارد، از این رو امتیاز دهی به کارهای انجام نشده منطقی به نظر نمی رسد.

ششم: با بررسی به عمل آمده مشخص گردید معیارهای انتخاب کارکنان برگزیده از طریق تفحص در اینترنت به دست آمده و مربوط به یکی از دانشگاه های کشور است که این موضوع بر بند پنجم صحه می گذارد.

هفتم: انتظار می رفت کمیته بررسی پرونده کارکنان نسبت به تدوین شاخص های انتخاب همکاران برگزیده رأسا اقدام نمایند و یا حداقل از شاخص های دستگاه های اجرایی دیگر الگوبرداری نمایند نه اینکه عیناً شاخص های موجود در فضای مجازی را در جداول طراحی شده لحاظ کنند و برای آن امتیاز بندی منظور نمایند.

هشتم : برای حضور مستمر در محل کار آن هم به صورت متوالی و شبانه روزی با فعالیت مداوم گزینه و معیاری مشاهده نگردید. ذکر این نکته لازم است که این موضوع در قالب اضافه کاری جبران می شود، اما نکته مهمتر آنکه برخی، ساعت کار اضافه ندارند و اضافه کار دریافت می نمایند.

نهم: معیاری برای کارهای اضافه برخی کارکنان که نقش کلیدی در مجموعه دارند ملاحظه نگردید. لازم به ذکر است هیچگونه پرداختی برای کارهای اضافه صورت نمی پذیرد و همواره مسئولیت مشکلات موجود بر عهده کارکنان کلیدی است.

دهم: تفکیک کارکنان کارآمد و البته منتخب با یک بیلان ساده کاری از مجموعه فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهند قابل مشاهده است.متأسفانه در مجموعه ای یک نفر به توان چند نفر کار می کند و چند نفر به اندازه یک نفر فعالیت نمی کنند و بازدهی ندارند، به نظر می رسد این موضوع می تواند یکی از معیارهای مهم گزینش و انتخاب کارکنان باشد.

 

در آخر از زحمات کمیته محترم ارزیابی که بدون شک با سختی هایی نیز همراه بوده و البته زمان زیادی را برای بررسی پرونده کارکنان مصروف  نموده است صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم در ارزیابی های بعدی این موارد لحاظ گردد و آرزو دارم همای سعادت بر شانه های کارکنانی بنشیند که همواره خاک دانشگاه را خورده اند و هیچ چشم داشتی ندارند. چه بسا با یک تشویق ساده معنوی غبار خستگی از تن بزدایند.

به قول صائب تبریزی علیه رحمة :

 

دود اگر  بالا نشیند کسر شأن شعله  نیست

 جای چشم ابرو  نگیرد گر چه  او  بالاتر  است